2- نمودار تأخیر پروازها

سازمان هواپیمایی، گزارشی از وضعیت تأخیر شرکتهای هواپیمایی در فرودگاه مهرآباد منتشر کرد (+). محتوای این گزارش طبعا بایستی برای کسانی که می‌خواهند برای یک سفر برنامه‌ریزی کنند، مفید باشد. ولی قالب این گزارش، اصلا جذاب نیست. مجموعه بزرگ از کلماتی است که در بین آنها گم می‌شویم.

در تهیه این گزارش، از دو متغیر استفاده شده است:

  • سهم پروازهای تأخیری هر شرکت هواپیمایی نسبت به کل پروازهای همان شرکت و البته نسبت به مجموع پروازهای همه شرکتها
  • میانگین زمان تأخیر پروازها

مسافری که می‌خواهد یک شرکت هواپیمایی را برای سفر انتخاب کند، یک سوال ساده دارد: برای سفر به مشهد، کدام شرکت هواپیمایی منظم‌تر عمل می‌کند؟

یک اشکال مهم این گزارش این است که مخاطبش همه اطلاعاتی که می‌خواهد را به دست نمی‌آورد. مثلا به دو عبارت زیر دقت کنید:

  • در این ماه ۳۸ درصد از پروازهای شرکت هواپیما ایران ایرتور با تاخیر انجام شد و سهم تاخیر شرکت هواپیمایی ایرتور از میزان کل تاخیرها ۵ درصد و سهم پروازهای این شرکت از کل پروازها ۴ درصد و میانگین تاخیر هر پرواز این شرکت نیز ۳۷ دقیقه بود [از متن خبر].
  • در دی ماه سال جاری در مجموع ۴ هزار و ۳۲۸ پرواز توسط ۱۳ شرکت هوایی در فرودگاه مهرآباد انجام شد که با توجه به شرایط آب و هوایی فصل زمستان و محدودیت های عملیاتی در فرودگاه ها خصوصاً در استان های خوزستان و خراسان, حجم زیادی از تاخیرات به علت شرایط بدی جوی بوده است [از متن خبر].

مسافری که می‌خواهد برای سفر به مشهد از شرکت ایران ایرتور بلیط خریداری کند، دچار سردرگمی می‌شود که آیا واقعا در حدود ۳۸% موارد، با خرید بلیط این شرکت باید انتظار تأخیر را داشته باشد؟ یا اینکه ممکن است که اکثر پروازهای این شرکت در مسیر مهرآباد-اهواز بوده که طوفان و گرد و غبار، علت اکثر تأخیرها است. ولی در مسیر مشهد، پروازها تأخیر چندانی نداشته است.

یاد یک نمودار «نقشه حرارتی» (heatmap) خوب افتادم. ستون‌های نمودار زیر، نام شرکت هواپیمایی و سطرها، نام شهر را نشان می‌دهند. با استفاده از این نمودار، مسافر شهر مشهد به راحتی می‌تواند تمام شرکتهای هواپیمایی را از نظر کیفیت بررسی کند. تنها مشکلی که باقی می‌ماند، جدا کردن پروازهای با تأخیر ناشی از عوامل جوی از پروازهای با تأخیر ناشی از نقص فنی است. دو روش به ذهن من می‌رسد. یکی اینکه از همان ابتدا آمار پروازهای ناشی از مشکلات جوی و مشکلات فنی را جدا و دو نمودار مستقل رسم کنیم. دیگر اینکه درون هر یک از مربع‌های رنگی، درصد پروازهای ناشی از نقص فنی را به صورت رقمی نمایش بدهیم. من، روش اول را می‌پسندم.

 

نقشه حرارتی تاخیر پروازها بر حسب مقصد و نام شرکت هواپیمایی
نقشه حرارتی تاخیر پروازها بر حسب مقصد و نام شرکت هواپیمایی
در این مطلب، نمونه ای از کاربرد نقشه حرارتی را مرور کردیم. نقشه های حرارتی که زمانی برای نشان دادن داده های تاریخی در جغرافیا و داده های حرارتی اجسام در فیزیک به کار می رفتند، امروزه ابزاری استاندارد برای نمایش داده ها و انتقال پیام، از طریق تخصیص دامنه ای از رنگ ها به دامنه ای از مقادیر داده ها، محسوب می شوند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *