7- نمودار بخش‌بندی کاربران شبکه‌های اجتماعی

اولین گام برای طراحی هر نمودار، مشخص کردن پیامی است که آن نمودار بایستی به خواننده منتقل کند. پیام هر نمودار و اهمیت آن در بین سایر اجزای نمودار، ممکن است موجب طراحی نمودارهای خلاقانه و متفاوتی شود.

نمودار زیر، آمار توزیع جمعیتی کاربران برخی از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. به یک معنا، این نمودار داده‌های ذائقه‌سنجی کاربران در استفاده از شبکه‌های اجتماعی را نشان می‌دهد. در این نمودار با توجه به تجمعی بودن آن، امکان مقایسه یک سری از داده‌ها به سختی ممکن است. به نوعی می‌توان گفت که مقایسه داده‌های سری ۲۵-۳۴ و ۳۵-۴۴ سال، از روی این تصویر، بسیار مشکل است.

 social network demographics 1

این نمودار را می‌توان به شیوه‌ای دیگر بازآرایی کرد تا داده‌های هر گروه با سادگی بیشتری قابل مقایسه باشد. یک محور عمودی در میان نمودار تعبیه شد تا به جای چهار دسته یکپارچه، دو دسته دوتایی از داده‌ها در کنار هم قرار گیرند.

 social network demographics 2

به نظر شما کدام نمودار می‌تواند بهتر اطلاعات را نمایش دهد و پیام یا پیام‌هایی را به خوبی منتقل کند؟ می‌توان جهت روشن تر شدن مقصود، اصلی‌ترین پیامی که مد نظر داریم را نیز در قسمتی از نمودار بنویسیم. ضمنا هر دو نمودار با همین نرم‌افزار معمولی اکسل رسم شده‌اند و از ابزارهای ویژه‌ای استفاده نشد.

یکی دیگر از نکات مهم در رسم نمودار، محل قرار گرفتن برچسب داده‌ها است. همانطور که در هر دو نمودار بالا می‌بینید، برچسب‌های نام سری داده‌ها به گونه‌ای در بالای نمودار تعبیه شده‌اند که چشم نیاز به مقایسه‌های متعدد رنگ‌ها برای شناخت نام داده ندارد. همچنین مقادیر هر قطعه را نیز روی آن قرار دادیم تا امکان قضاوت تحلیلی بدون رجوع به جدول داده‌ نیز فراهم باشد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *