تحلیل عملکرد محصولات یک شرکت از نظر سوددهی

یکی از نمودارهای مهمی که لازم هست در گزارش‌های مالی شرکت‌ها رسم شود و حتی فراتر از آن، دائما توسط مدیران شرکت رصد شود، نمودار عملکرد محصولات شرکت از نظر سوددهی است. سوال خیلی ساده است:

  • وضع هر یک از محصولات شرکت از نظر سوددهی در مقایسه با دیگر محصولات، چگونه است؟
  • کدام محصول سودده‌تر و کدام محصول کمتر سودده است؟

فرض کنید یک شرکت دو دسته خدمت به مردم می‌فروشد: خدمات اینترنتی (هاستینگ، سرویس اینترنتی، …) و خدمات غیر اینترنتی. نمودار فروش خالص و درآمد عملیاتی این شرکت، در شکل زیر رسم شده است.

13 - amazon leverage final

این نمودار بسیار ساده ولی کاربردی است. با یک نگاه به این نمودار می‌توان فهمید که هر چند درآمد شرکت از خدمات اینترنتی ۸% از کل درآمد بود، ولی ۳۲% از درآمد (سود) عملیاتی شرکت نیز مربوط به همین بخش بود. در این صورت مدیر عامل می‌تواند تصمیم بگیرد که خدمات اینترنتی شرکت را توسعه دهد و یا اینکه بر روی خدمات غیراینترنتی عارضه‌یابی کند و هزینه‌های آن را کاهش دهد تا سود ناشی از آنها بهبود یابد.

ضمنا میزان افزایش درآمد و سودآوری نیز نسبت به سال مالی گذشته، نشان داده شد. افزایش ۸۱% درآمد از حوزه خدمات اینترنتی نشان می‌دهد که فروش خدمات اینترنتی با رشد بسیار زیادی مواجه است. از این رو، نباید از این فرصت تجاری گذشت و بایستی بر روی آن سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داد.

اگر با مفاهیم مقدماتی حسابداری مالی آشنا باشید، احتمالا حدس زده اید که این نمودار، نوعی ارایه‌ی تصویری اهرم عملیات شرکت به تفکیک نوع محصول و یا فعالیت است. چنانچه با این مفهوم آشنا نیستید، به زبان ساده می‌توان گفت که اهرم عملیات نشان می‌دهد که هر یک ریال فروش به چند ریال سود عملیاتی (EBIT) تبدیل می‌گردد.

جهت پیگیری به‌روز رسانی‌های بعدی دیتاپارتنرز، می‌توانید ما را در شبکه‌های اجتماعی و موبایلی دنبال کنید: اینستاگرام و توییتر و خبرنامه تلگرامی. همچنین اگر از خوراک‌خوان‌هایی نظیر اینو ریدر یا فیدلی استفاده می کنید نیز با افزودن آدرس وبسایت ما را به طور منظم دنبال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *