طبقه‌بندی روش‌های قیمت‌گذاری محصولات

قیمت‌گذاری نیاز به یک استراتژی دارد. مثلا استراتژی قیمت‌گذاری دو بخشی برای باشگاه‌های ورزشی، یک استراتژی قیمت‌گذاری است. در این استراتژی یک حق عضویت از فرد دریافت می‌شود و فرد می‌تواند تا دفعات مشخصی از باشگاه استفاده کند. اگر بخواهد دفعات بیشتری به باشگاه برود، به ازای هر دفعه استفاده اضافه‌تر، مبلغی را پرداخت می‌کند.

هر استراتژی قیمت‌گذاری شامل دو بخش است:

  • چگونه قیمت‌گذاری کنیم؟
  • سطح قیمت یا قیمتی که واقعا به مشتری اعلام می‌شود

به سوال اول می‌توان با استفاده از روش‌های کیفی تحلیلی و به صورت casual پاسخ داد. معمولا از focus group، مصاحبه عمیق، قضاوت مدیریتی و نظرات صاحبنظران برای پاسخ به این سوال استفاده می‌شود. نکته مهم این روش‌ها این است که پیشنهادات آنها قابل بازتولید نیستند (reproducible). نتایج هر مصاحبه عمیق با مصاحبه‌ای دیگر از همان فرد اما در یک زمان و موقعیت متفاوت، معمولا مشابه نیست. ضمن اینکه یک چارچوب روشمند برای قیمت‌گذاری با استفاده از ابزارهای فوق وجود ندارد.

اما به سوال دوم بدون شواهد تجربی نمی‌توان پاسخ داد. نیاز به تحقیقات زیادی است که بتوان سهم بازار مورد انتظار را در هر سطح قیمتی برآورد کرد. جایی که تحلیل‌گران داده به موضوع قیمت‌گذاری ورود می‌کنند، حل سوال دوم است.

یافتن قیمت و سطح قیمتی مناسب برای یک محصول، نیاز به دو تحلیل جامع دارد: مشخص کردن سطح قیمتی برای آن محصول (level determination) و ارزیابی اثر (effect assessment). سطح قیمتی به موضوع مفهوم اقتصادی کشش قیمتی مربوط است که از روش‌های اقتصادسنجی و آماری پیشرفته برای آن استفاده می‌‌شود.

روش‌های کیفی و کمی، مکمل هم در قیمت‌گذاری هستند. روش‌های کیفی، به تحلیل‌های کمی اعتبار می‌دهند و جزئیات مدل‌های کمی را مشخص می‌کنند. اما نکته اینجاست که تنها با روش‌های کمی و به کارگیری شواهد تجربی یا قابل مشاهده، امکان تعیین سطح قیمت مناسب وجود دارد.

دیتا پاتنرز، در چند مطلب به تعدادی از روش‌های کمی اشاره کرده است. در این مطلب، روش‌های تحلیلی کمی قیمت‌گذاری را دسته‌بندی می‌کنیم تا مورد استفاده علاقه‌مندان قرار بگیرد. البته پیش از این یادآوری کنیم که به دلیل گستردگی این موضوع، امکان ارائه دسته‌بندی کاملی برای آن وجود ندارد. با این حال می‌توان از نمودار زیر به عنوان نمای اولیه استفاده کرد.

34 pricing strategy methods 1

دیتا پارتنرز به زودی اولین آزمایشگاه قیمت‌گذاری را افتتاح خواهد کرد. در آزمایشگاه قیمت‌گذاری دیتاپارتنرز، اجرای پروژه‌های قیمت‌گذاری بر اساس یک متدلوژی علمی خواهد بود که نتایج آن قابل اتکا و ارزیابی است. از شما خواهش می‌کنیم تا اگر سوال یا مشکلی در زمینه قیمت‌گذاری دارید، با ما مطرح کنید. این کار به توسعه آزمایشگاه قیمت‌گذاری دیتاپارتنرز کمک خواهد کرد.

همچنین، اگر علاقه‌مند پیگیری مداوم مطالب ما هستید، دیتا پارتنرز را در تلگرام، توییتر و اینستاگرام دنبال کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *