ابعاد مختلف مسئله قیمت‌گذاری

قیمت‌گذاری محصولات برای بازاریابان، یک مسئله سه بعدی است که به آن مکعب قیمت‌گذاری می‌گویند. اصطلاحا گفته می‌شود که قیمت‌گذاری برای ترکیبی است از:

  • محصول واقعی
  • کانال فروش
  • نوع مشتری

بنابراین هر شرکتی بایستی برای هر یک از محصولات خود، به تفکیک هر بخش مشتریان و کانال فروش آن قیمت‌گذاری کند. مثلا یک انتشاراتی می‌تواند برای کتاب‌هایی که به صورت آنلاین در سایت خود می‌فروشد قیمت متفاوتی از کتابهایی که در کتابفروشی‌ها عرضه می‌کند ارائه کند. نکته اینجاست که مسئله «قیمت‌گذاری کتاب برای فروش از مسیر سایت اینترنتی» با «قیمت‌گذاری کتاب برای فروش از مسیر توزیع در کتابفروشی‌ها» دو مسئله مختلف برای یک محصول است که از کانالهای فروش متفاوتی عرضه می‌شوند.

البته شرکت‌ها برای قیمت‌گذاری تنها به همین ترکیب بسنده نمی‌کنند. آنها ممکن است تخفیف عمده فروشی، تخفیف فروش نقدی، باندلینگ و سایر استراتژی‌ها را نیز بیازمایند. در این صورت گفته می‌شود که قیمت‌گذاری برای یک «کالای مجازی» انجام می‌شود.

مکعب قیمت‌گذاری نقطه خوبی برای شروع است. با این مکعب می‌توان فهمید که هر شرکتی بایستی چند مسئله قیمت‌گذاری را مدیریت کند؟ مثلا شرکتی که ۵ محصول، ۳ کانال و ۴ بخش مشتری دارد، باید ۵ ضربدر ۳ ضربدر ۴ مسئله مختلف قیمتگذاری را حل و مدیریت کند. از این رو می‌توانند برای تمام مسائل قیمت‌گذاری شرکت، از یک ساختار و رویه واحد استفاده کرده و از پراکندگی و نظرات شفاهی، دوری کرد.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *