تخمین تابع عکس‌العمل مشتری

با استفاده از اطلاعات به دست آمده از پرسشنامه‌ها و ترجیحات مشتریان، می‌توان تابع عکس‌العمل متشری را تخمین زد. این تابع می‌تواند به صورتهای مختلف خطی، نمایی، چند جمله‌ای و … تخمین زده شود. کدام تخمین برای تابع عکس‌العمل مناسب است؟

تخمین خطی

این تخمین، یکی از پراستفاده‌ترین مدل‌های تخمین تابع عکس‌العمل است. در حالی که فرضیات آن دور از واقعیت است. در این تخمین فرض می‌شود که به طور متناسب با میزان افزایش قیمت، تقاضای یک محصول نیز تغییر می‌کند. این در حالی است که تقاضای یک محصول زمانی که قیمت آن نزدیک به کالاهای رقیب یا جایگزین است، با سرعت بیشتری تغییر می‌کند.

47 prcing 12

تخمین با فرض ثبات کشش قیمتی

در مدل بالا فرض بر این بود که کشش و حساسیت قیمتی در همه نقاط ثابت است. می‌توان مدلی را فرض کرد که تنها کشش قیمتی در همه نقاط ثابت باشد. فرم تابع شبیه به شکل زیر خواهد بود. ایراد اصلی این مدل‌ها این است که مقدار واقعی تقاضا هیچگاه صفر نخواهد شد و از آن طرف نیز با کاهش قیمت، تقاضای کالا به بی‌نهایت میل می‌کند. طبیعی است که این فرض‌ها دور از واقعیت هستند.

47 prcing 12 2

مشکل دیگر این توابع در این است که تحلیل درآمد را دچار انحراف می‌کنند. مثلا برای یک کالای غیرالاستیک، تحلیل‌گر نتیجه خواهد گرفت که فروشنده با افزایش قیمت تا بی‌نهایت می‌تواند درآمد خود را بالا ببرد. برای کالاهای الاستیک نیز تحلیل‌گر نتیجه خواهد گرفت که فروشنده با کاهش قیمت خود تا نزدیک به صفر، درآمد خود را ماکزیمم برساند.

مشکل دیگر این تخمین نیز این است که در دنیای واقعی، کشش قیمتی در تمام نقاط یکسان نیست و به خصوص در محدوده قیمتی کالای رقیب یا جایگزین بسیار متفاوت است.

تخمین با فرض ثبات کشش قیمتی

یک تخمین منطقی از تابع عکس‌العمل، تخمین «لوجیت» است. در این تخمین، سرعت تغییر تقاضای مشتری در قیمت‌های بسیار بالا یا بسیار پایین، چندان سریع نیست. ولی در قیمت‌های نزدیک به قیمت بازار، سرعت تغییر تقاضای مشتری افزایش می‌یابد. به دلیل ویژگی‌های مناسب رفتاری این تابع، این تخمین کارآیی زیادی در عمل داشته و برای بسیاری از کالاها و صنایع مناسب است.

47 prcing 12 3

خوشبختانه، همه تخمین‌های بالا را می‌توان از طریق توابعی در اکسل استفاده کرد. از این جهت، تحلیل‌گران نباید نگران پیچیدگی‌های محاسباتی آن باشند. بلکه بایستی تنها بر روی جنبه‌های تحلیلی آن تمرکز کنند تا بهترین تخمین را به دست آورند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *